Jak zrobić router z telefonu?

0

Twój internet po kablówce przestał działać? Jesteś w podróży i chcesz udostępnić łącze innym osobom w przedziale? A może nie chce Ci się szukać obsługi hotelu z hasłem do Wi-Fi i wolisz skorzystać na komputerze z internetu mobilnego? W każdym z tych przypadków przyda Ci się odpowiedź na pytanie: jak zrobić router z telefonu? Jest to bardzo proste i często niezwykle praktyczne!

Tethering, czyli udostępnianie sygnału

Aby wykorzystać telefon jako router, oczywiście najpierw musisz mieć dostęp do sieci za pośrednictwem telefonu. Gdy ten warunek jest już spełniony, pozostaje Ci udostępnienie połączenia, a następnie podłączenie wybranych urządzeń.

Dokładna instrukcja jak zrobić router z telefonu musiałaby być trochę inna dla różnych modeli smartfonów, ponieważ system Android może się różnić zależnie od wersji i modyfikacji producenta telefonu. Niemniej, zazwyczaj trzeba wykonać następujące kroki:

  1. Rozwiń górną belkę ze skrótami i włącz transfer danych (czyli innymi słowy: standardowy internet w komórce od operatora).
  2. Dotknij ikonki ze skrótem Wi-Fi HotSpot. Może też się nazywać Udostępnianie połączenia albo Tethering.

Tak uruchomione połączenie bazuje na wprowadzonych ustawieniach – dlatego warto dodatkowo wpisać swoje hasło oraz włączyć limit pobranych danych. Aby tego dokonać, musisz wejść w Ustawienia, a następnie Zarządzanie Transmisją Danych. W tej zakładce wejdź w Przenośny hotspot Wi-Fi (lub podobnie sformułowaną pozycję).

W tym miejscu znajduje się przycisk włączenia trybu hotspot, masz też możliwość wpisania nazwy sieci, hasła oraz ustawienia limitu danych. Możesz też zobaczyć listę urządzeń podłączonych do Twojego telefonu.

Jak połączyć komputer do sieci za pośrednictwem telefonu?

Co robić, gdy już wiesz, jak zrobić router z telefonu i hotspot działa? Nie pozostaje nic innego, jak podłączyć się do smartfona tak samo, jak do każdego innego routera Wi-Fi. Innymi słowy, kliknij na komputerze w ikonkę Wi-Fi (antenka w dolnym prawym rogu ekranu), wyszukaj utworzone na telefonie połączenie, kliknij „połącz” i wpisz wymyślone wcześniej hasło. Jeżeli wykonasz wszystkie kroki poprawnie, możesz cieszyć się internetem na komputerze. Oczywiście tym samym sposobem możesz podłączyć do smartfona także inne urządzenia mobilne.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Odpowiedź na pytanie jak zrobić router z telefonu powinna być uzupełniona kilkoma uwagami. Przede wszystkim, jest to dobre rozwiązanie dla osób, które mają nielimitowany internet. Dlaczego? Ponieważ za pośrednictwem komputera bardzo łatwo szybko wyczerpać nawet duże limity. Wystarczy kilka filmów wysokiej jakości na YouTube lub w serwisach VOD. Jeśli więc korzystasz z tańszej oferty z ograniczonym pakietem danych, pamiętaj, by włączyć limit w ustawieniach hotspotu i uważać na to, co robisz na komputerze.

Drugim minusem telefonu jako routera jest żywotność baterii. Większość urządzeń nie jest w stanie zbyt długo wykonywać takiego zadania. Wystarczy pół dnia, by akumulator naładowany do pełna rozładował się całkowicie. Jednocześnie nie zalecamy ciągłego trzymania telefonu podpiętego do ładowarki. Duże zużycie baterii w połączeniu z ciągłym doładowywaniem do 100% to skuteczny sposób, by skrócić czas życia baterii.

Jak wybrać komputer do biura?

0

Wybór laptopa trzeba zawsze uzależnić od przeznaczenia sprzętu. Zupełnie inny model sprawdzi się w przypadku zawodowych graczy, a inny usatysfakcjonuje księgowego. W tym artykule skupiamy się na zastosowaniu bliższym drugiego wymienionego zawodu. Wobec tego jak wybrać komputer do biura, by praca była przyjemna i efektywna?

Komputer biurowy – ekran

W wielu przypadkach wybór laptopa zaczynamy od doboru ekranu, a zwłaszcza jego wielkości. Rozmiar wyświetlacza ma wpływ na gabaryty całego urządzenia, jest więc to parametr kluczowy dla komfortu korzystania i mobilności sprzętu. Na jaki ekran postawić, gdy wybierasz komputer do biura?

Przede wszystkim powinny zainteresować Cię wyświetlacze siedemnastocalowe. To największa grupa laptopów. W prawdzie w sprzedaży są modele osiągające nawet 19-20”, ale to wyjątki. Z reguły duże laptopy mają właśnie 17” cali, a dokładniej 17,3”. To zdecydowanie najlepszy wybór do pracy biurowej. Im większy ekran, tym większa przestrzeń robocza i praca jest po prostu wygodniejsza. Oczywiście dotyczy do sytuacji, w której zastanawiasz się jak wybrać komputer do biura, gdy nie masz zamiaru zbyt wiele podróżować z laptopem. Jeżeli codziennie odwiedzasz klientów, a do tego pracujesz w pociągach i autobusach, lepiej sprawdzą się mniejsze modele.

O czym jeszcze warto pamiętać w przypadku ekranu? Jeżeli mówimy o typowych pracach biurowych, nie musisz się za bardzo przejmować takimi parametrami, jak odwzorowanie kolorów, równomierność podświetlenia czy kąty widzenia. Wystarczy, że ekran jest duży i ma przyzwoitą rozdzielczość – w przypadku 17,3” cala, najlepiej by było to przynajmniej HD+. Natomiast w pełni wystarczające na pewno będzie Full HD.

Dobrym wyborem będzie natomiast powłoka anti-glare, czyli zabezpieczenie przed nadmiernym odbijaniem światła. Wybierasz laptopa do pracy biurowej, więc będziesz spędzać przed komputerem wiele godzin i nie chcesz, by rozpraszało Cię okno odbijające się w ekranie oraz własna facjata wystająca zza folderów. Ekrany matowe gwarantują, że laptop nie zamieni się w lustro nawet w mocnym świetle.

Wydajność komputera biurowego

Mówiąc o tym, jak wybrać komputer do biura mamy na myśli sprzęt, który będzie służył przede wszystkim do zadań takich, jak obsługa edytorów tekstu, arkuszy kalkulacyjnych czy oprogramowania w przeglądarce. Wszystkie takie zastosowania nie wymagają dużej mocy obliczeniowej, więc spokojnie można wybrać sprzęt o niższej mocy. To oznacza również mniejsze wydatki.

Dodajmy, że komputer dla księgowego czy ubezpieczyciela będzie się znacznie różnił od laptopa dla grafika czy projektanta. W przypadku drugiej grupy, duża wydajność będzie podstawą, gdyż programy graficzne i projektowe wymagają sporej mocy obliczeniowej. Przyda się zarówno solidna porcja RAM-u, jak i mocny procesor. Natomiast do zadań typowo biurowych wystarczy komputer ze średniej półki. Choć lepiej unikać najtańszych rozwiązań – pamiętaj, że technologia cały czas idzie do przodu, a strony www czy nawet systemy operacyjne wykorzystują potencjał większej mocy obliczeniowej. Z tego powodu tani komputer może być wystarczający dziś, ale okaże się za słaby już za 2-3 lata i nie pozwoli np. na swobodne przeglądanie nowoczesnych stron internetowych albo filmów w dobrej jakości.

A może komputer stacjonarny?

Zanim zdecydujesz się na kupno laptopa do pracy biurowej, możesz też przemyśleć wybór komputera stacjonarnego. Jeżeli jesteś pewien, że nie będziesz odwiedzać klientów z komputerem i nigdy nie pojawi się potrzeba pracy poza biurem, komputer stacjonarny będzie najlepszym rozwiązaniem. Dużym plusem komputerów stacjonarnych jest niska cena i możliwość upgrade’u w przyszłości.

Jak grać w gry z Pegasusa na PC?

0

Pamiętasz stare czasy, gdy gamingowym światem rządziła konsola Pegasus, a słowa „gaming” jeszcze nikt nie używał? A może masz kilkanaście lat i jesteś ciekaw jak wygląda prehistoria gier komputerowych w praktyce? Pegasus nie jest nazwą znaną każdemu. W Polsce mała szara konsola na kartridże funkcjonowała właśnie pod takim przydomkiem. W rzeczywistości jednak był to NES, czyli Nintendo Entertainment System (nie mylić z nowszym SNES-em).

Chcesz dziś odświeżyć stare tytuły i zagrać w pierwsze, prawdzie Mario? Wobec tego pojawia się pytanie jak grać w gry z Pegasusa na PC? Dodajmy, że odpowiedzią nie jest znalezienie przeglądarkowej wersji. Niestety gierki browserowe często różnią od oryginałów. To prawda, że chodzi o detale, ale jednak dla kogoś, kto z koneserskim zacięciem chce pograć w Contrę i Tetrisa w wersji NES, te detale będą miały znaczenie. Dlatego prawidłową odpowiedzią na wcześniej zadane pytanie jest: emulator oraz ROM-y.

Emulator Pegasusa – co to jest?

Jeżeli do tej pory nie miałeś do czynienia z podobnymi rozwiązaniami przyda się małe wyjaśnienie. Emulator Pegasusa to program, który jest „wirtualną konsolą”. Nie ma w nim wbudowanych żadnych gier, jednak potrzebujesz go do uruchomienia kolejnych tytułów. Pierwszym krokiem do zagrania w gry z Pegasusa na PC jest znalezienie emulatora NES. Programów tego typu jest wiele (ZSNES, Nestopia, Nester…), podobnie jak stron, które oferują ściągnięcie za free.

ROM-y do emulatora NES-a

Drugi krok to znalezienie odpowiednich ROM-ów, czyli po prostu gier do uruchomienia za pomocą naszego emulatora. ROM-y to takie wirtualne kartridże, tyle że rzadziej się psują i nie można na nie podmuchać, gdy gra się zawiesi.

Gier na NES-a są tysiące, a starzy gracze będą zaskoczeni jak wiele tytułów można znaleźć. W końcu w czasach Pegasusa nie było jeszcze szerokopasmowego Internetu, więc właściwie nie istniało źródło informacji na temat nowych gier. Jakie tytuły ściągniesz? Jeśli grałeś na Pegasusie, to na pewno wiesz, czego szukać. Nowi gracze muszą na pewno wypróbować na początek wspomniane wyżej klasyki, czyli Mario i Contrę.

Co jeszcze trzeba zrobić, aby zagrać w gry z Pegasusa na PC? Po ściągnięciu ROM-a zapisujemy go sobie w jakimś łatwo dostępnym folderze i otwieramy za pomocą emulatora. Trzeba po prostu włączyć emulator i otworzyć plik z grą za jego pomocą, tak jak otwiera się dokumenty w Wordzie. Konieczne będzie też zajrzenie do konfiguracji. Wiele do ustawiania wprawdzie nie ma, ale na pewno przyda się zmapować krzyżak kierunkowy dla drugiego gracza oraz przyciski A i B oraz ich wersje Turbo. Po ustawieniu konfiguracji można już na dobre brać się za ratowanie księżniczki.

Na koniec przypominamy, że jeżeli chcesz poczuć na własnej skórze magię Pegasusa… zapomnij o save’ach. Emulatory pozwalają na zapisywania stanu gry, co w czasach NES-a nie było możliwe. Nic dziwnego, że starzy gracze narzekają dziś, że nowe produkcje są zbyt łatwe.

Jak oszczędzać baterię w laptopie?

0

Laptopy stały się szczególnie popularną formą osobistego komputera, głównie dzięki dużej mobilności. Nawet siedemnastocalowa stacja robocza może być wykorzystywana do dość wygodnej pracy w pociągu czy samochodzie. Niestety komputery przenośne mają też jedną dużą wadę, na którą producenci nadal nie mają rozwiązania. Mowa o krótkim czasie pracy na baterii. Większość laptopów wytrzyma maksymalnie 3-4 godziny. Nie pozostaje więc nic innego, jak zastanowienie się w jaki sposób oszczędzać baterię w laptopie? Poniżej prezentujemy kilka metod, które powinieneś wziąć pod uwagę.

Korzystaj z opcji oszczędzania energii

W każdym systemie operacyjnym znajdziesz opcje oszczędzania energii w ustawieniach. Warto z nich korzystać. Nie jest to tylko kosmetyczne narzędzie, ale realna pomoc w zużywaniu mniejszej ilości energii. Jeżeli chcesz, by Twój laptop działał na baterii dłużej, wykorzystaj tryb oszczędzania. Dostosuje on parametry pracy w taki sposób, aby Twój komputer nie marnował energii tam, gdzie jej nie potrzebuje. Zauważysz prawdopodobnie, że w trybie oszczędzania ekran zrobi się ciemniejszy. Jednak jeszcze ważniejsze zalety dotyczą wykorzystana procesora, którego taktowanie będzie zmniejszone. W celu oszczędzania baterii w laptopie system może również „usypiać” niektóre podzespoły, takie jak modem bluetooth.

Wykorzystaj automatyczne oszczędzanie energii

W ustawieniach oszczędzania energii możesz też wybrać tryby automatycznego przełączania schematów, zależnie od tego, czy komputer działa na baterii czy jest podłączony do sieci. Warto wykorzystać tę możliwość. Dzięki temu nie będziesz musiał za każdym razem zmieniać trybu ręcznie. W nowych systemach, automatyczne zmiany schematów oszczędzania są domyślnie włączone.

Schematy obejmują także usypianie laptopa po pewnym czasie nieobecności użytkownika. To również wygodna opcja – nie musisz pamiętać, by zawsze wstrzymywać system podczas dłuższej przerwy.

Zmniejsz jasność ekranu

Bardzo duży wpływ na energooszczędność ma jasność ekranu. Jeśli zastanawiasz się, jak oszczędzać baterię w laptopie podczas podróży pociągiem czy autobusem, zacznij od maksymalnego ściemnienia ekranu aż do poziomu, gdy jesteś jeszcze w stanie wygodnie działać. To przydatne zwłaszcza w trakcie sporządzania dokumentów w Wordzie czy Excelu, gdzie kontrast i tak jest duży, więc nawet na mocno ściemnionym ekranie można dość komfortowo pracować.

Dodajmy, że po zmniejszeniu poziomu jasności warto spróbować popracować choć chwilę nawet, gdy wydaje Ci się, że ekran jest za ciemny. Wygodny poziom jasności jest w dużej mierze kwestią przyzwyczajenia. Czasem po zmniejszeniu o kilka stopni, może Ci się wydawać, że praca będzie niewygodna, ale już pół godziny później uznasz, że działa się całkiem komfortowo.

Włącz tryb samolotowy

Efektywnymi pochłaniaczami energii są też wszelkie modemy bezprzewodowe, zwłaszcza wi-fi. Jeżeli więc nie potrzebujesz sieci ani bluetooth, uruchom tryb samolotowy w laptopie, a pasek baterii będzie schodził nieco wolniej.

Możesz też wyłączyć samo wi-fi za pomocą skrótu klawiszowego. Jeżeli tego nie zrobisz, Twój laptop będzie regularnie wykonywał skanowanie w poszukiwaniu nowych sieci, co niepotrzebnie obciąża baterię.

Nie używaj CD/DVD

W jaki sposób jeszcze oszczędzać baterię w laptopie? Jeżeli Twoje urządzenie jest wyposażone w stację CD/DVD, lepiej nie używać jej podczas pracy na baterii. Stacja wymaga ciągłego zasilania. Efektywniej wykorzystasz baterię, jeśli wcześniej skopiujesz niezbędne pliki do pamięci stałej.

Zmniejsz liczbę uruchomionych aplikacji

Laptop zużywa wiele energii, gdy wymagasz od niego pracy z wieloma aplikacjami w tym samym czasie. Jeżeli w tle włączyłeś muzykę albo film, piszesz w Wordzie, a w osobnym oknie masz przeglądarkę z wieloma kartami, bateria wyczerpie się szybciej niż w sytuacji, w której uruchamiałbyś te same programy po kolei. Dlatego jeśli nie musisz na bieżąco prowadzić konwersacji i chcesz oszczędzać baterię w laptopie, wyłącz przeglądarkę i pracuje w samym Wordzie. Po zapisaniu dokumentu, wyłącz edytor tekstu i wróć do rozmowy na Facebooku, czy innych działań, które wykonywałeś w sieci.

Warto też odwiedzić narzędzie MSConfig (Konfiguracja Systemu). To program, który pozwoli Ci sprawdzić, m.in. jakie aplikacje uruchamiają się razem ze startem systemu i jakie działają w tle. Część z nich jest prawdopodobnie niepotrzebna, więc możesz je deaktywować.

Jak usunąć konto z Facebooka?

0

Jeżeli nie chcesz już używać Facebooka, możesz zawiesić konto. To rozwiązanie, które powinno sprawdzić się w większości przypadków. Zawieszenie sprawia, że treść pozostaje na serwerach serwisu, ale konta nie można znaleźć w wyszukiwarce. Niemożliwe jest również działanie za pośrednictwem zawieszonego usera. Jeśli jednak taka opcja Ci nie wystarcza, wykorzystaj poniższe porady jak usunąć konto z Facebooka na stałe.

Jak wykasować swoje konto z Facebooka?

Usunięcie konta na Facebooku nie jest trudne z technicznego punktu widzenia, ale może być skomplikowane, ponieważ jesteś uzależniony od FB bardziej niż myślisz… I wcale nie mowa o tym, że psychicznie nie poradzisz sobie bez portalu Marka Zuckerberg w swoim życiu. Chodzi o to, że po wysłaniu zgłoszenia nie możesz lajkować ani udostępniać treści za pomocą FB. Nie możesz też logować się na portal ani za jego pomocą na konta powiązane. Jeżeli Facebook zauważy, że się zalogowałeś uzna, że… jednak chcesz wrócić. A więc jak trwale usunąć konto z Facebooka?

Przede wszystkim musisz znaleźć odpowiednią podstronę, a jak wszyscy wiemy, FB bywa pod tym względem dość mało użyteczny. Zwłaszcza, gdy próbuje się zrobić coś nietypowego, jak zmiana nazwy fanpage’a czy usuwanie fanów – znalezienie opcji bywa trudne.

Właśnie z tego powodu dla ułatwienia podajemy link: Kliknij tutaj, aby przejść do strony usuwania konta na Facebooku. Bez obaw, po kliknięciu konto nie znika automatycznie.

Jeżeli już wszedłeś na ten adres, Twoim oczom powinien ukazać się następując obraz:

Po przeczytaniu komunikatu, kliknij przycisk „Usuń moje konto”. Na wypadek, gdybyś działał w pośpiechu podkreślmy to, co znajduje się w komunikacie: usunięcie będzie permanentne, więc wszystkie Twoje dane zostaną na stałe wymazane i nie będzie można ich przywrócić.

Po kliknięciu w link, trzeba przejść standardowe kroki weryfikacji, takie jak podanie hasła oraz uzupełnienie tekstów typu captcha. To zabezpieczenie, dzięki któremu nikt nie usunie konta zamiast Ciebie.

To już wszystko czy powinieneś coś jeszcze zrobić, aby usunąć konto na FB? Cóż, teraz właśnie przychodzi „moment próby”. Nie loguj się na fejsa, nie używaj go do lajkowania pod artykułami, nie klikaj z przyzwyczajenia „zaloguj się z FB” na nowym portalu… I po dwóch tygodniach cierpliwości, Twoje konto zniknie.

Czy na pewno warto usunąć konto na Facebooku?

Media społecznościowe na dobre wtargnęły do naszego życia i stały się właściwie obowiązkiem. Powiedzenie, że jeśli „nie ma Cię na Facebooku to nie istniejesz” zdążyło się zestarzeć dawno temu. Portal bywa uzależniający, zdarza się, że karmi użytkownika dużą ilością niskiej jakości treści, a Messenger bywa zawodny – jednak ostatecznie FB jest bardzo praktycznym narzędziem, dlatego całkowite usuwanie konta jest uzasadnione tylko w nielicznych przypadkach.

Warto pamiętać, że kasowane konta na Facebooku nie jest konieczne, by ukryć zdjęcia lub inne treści. Jeśli chcesz, by Twoi znajomi i rodzina nie widzieli starych lub krępujących fotografii, zamiast usuwania konta zajmij się ustawieniami prywatności lub wyrzucaniem samych zdjęć. Większość treści można skonfigurować w taki sposób, aby była widoczna tylko dla Ciebie lub dla Ciebie i dla bliskich znajomych.

Jak zapisać plik w PDF?

0

Na co dzień zazwyczaj tworzymy i edytujemy pliki w formatach programu MS Word. Mowa o plikach z rozszerzeniem DOC albo DOCX (w nowszych wersjach pakietu Office). Czasem jednak zachodzi konieczność skorzystania z innego popularnego typu plików, mianowicie PDF. Co zrobić, gdy ktoś wymaga od nas przygotowania pliku w tym formacie? Jak zapisać plik w PDF w najprostszy sposób?

Zapisywanie plików do PDF

We wszystkich nowych edytorach tekstu tworzenie plików PDF jest bardzo proste. Wystarczy zazwyczaj po prostu wybrać odpowiedni format przy zapisywaniu pliku. Na przykład w programie Word 2016 robimy to następująco:

  1. Klikamy „Plik” w górnym lewym rogu ekranu.
  2. Z menu po lewej stronie wybieramy opcję „Zapisz jako”.
  3. Na środku ekranu pojawia się do wpisania nazwa pliku, a pod nią pole z formatem pliku.
  4. Uzupełniamy nazwę, a jako format wybieramy PDF (*.pdf)
  5. Klikamy „Zapisz”

To wszystko, nasz plik został właśnie zapisany jako PDF.

W sieci znaleźć można także inne pakiety biurowe, takie jak Libre Office albo Star Office. Procedura we wszystkich programach wygląda podobnie, ale czasem mogą się pojawić nieznaczne różnice. Jeżeli nie możesz znaleźć formatu PDF przy zapisywaniu pliku, poszukaj opcji „Eksportuj” – prawdopodobnie tam będzie można wybrać format PDF. Czasem ten format kryje się też pod pozycję „Publikuj”.

Gdy zapisujesz plik jako PDF tworzysz dokument, którego nie można od ręki edytować. Jeśli więc chcesz zachować łatwy dostęp do edytowalnej wersji, osobno zapisz plik w formacie DOCX.

Kiedy warto zapisywać pliki jako PDF?

Format PDF bardzo często jest wykorzystywany na stronach oficjalnych firm – w nim zapisywane są instrukcje, broszury reklamowe czy katalogi. Również faktury i rachunki często przesyła się właśnie w formacie PDF. Tak się złożyło, że tego rodzaju dokumenty uchodzą za bardziej profesjonalne. Być może wynika to właśnie z tego, że nie można ich od razu edytować. Zapisywanie pliku w PDF gwarantuje też, że dokument będzie wyglądał odpowiednio na wszystkich komputerach. Edytory tekstu czasem przestawiają obrazy, zmieniają formatowanie albo czcionkę. PDF ma stały układ, niezależnie od tego, w jakim programie powstał i w jakim będzie otwierany.

To w dużej mierze odpowiedź na to, kiedy zapisywać pliki jako PDF. Przede wszystkim wtedy, gdy wysyłamy dokument w ramach wykonywania zawodowych obowiązków albo tworzymy publikację, która będzie odczytywana przez wiele osób. W PDF nie pojawią się żadne „krzaczki”, więc jesteśmy w stanie stworzyć dokładnie taki plik, jak sobie tego życzymy.

Jak edytować plik PDF?

Wiemy już jak zapisywać pliki do PDF i kiedy warto to robić. A co w sytuacji, gdy dysponujemy tylko PDF-em, który chcemy edytować i zapisać z naszymi poprawkami? Taka sytuacja może się zdarzyć, gdy nieopatrznie zapisaliśmy CV tylko w formacie PDF, a teraz chcemy je zaktualizować. Czasem też pracownicy przysyłają pliki PDF, a chcemy do nich wprowadzić poprawki. Jak działać w tej sytuacji?

Po dwukrotnym kliknięciu lewym przyciskiem myszy na plik, najprawdopodobniej otworzy nam się program przypisany do odczytywania PDF-ów albo przeglądarka internetowa. Z takim oprogramowaniem niestety wiele nie zdziałamy. Możemy za to spróbować otworzyć PDF w Wordzie. Nowsze programy pakietu Office dobrze radzą sobie z odczytywanie formatu PDF.

Aby otworzyć PDF w Wordzie, klikamy na plik prawym przyciskiem myszy. Następnie z menu wybieramy opcję „Otwórz za pomocą” i w kolejnym menu, które się rozwinie klikamy Word. Może się zdarzyć, że Worda nie będzie na liście. W takim wypadku trzeba kliknąć opcję „Wybierz inną aplikację”. Pojawi się lista wszystkim programów zainstalowanych na komputerze. Tutaj Word już powinien się znaleźć.

Jeżeli Word nie otworzy pliku właściwie, możemy spróbować konwertowania za pomocą odpowiednich stron internetowych. Wpisz w Google frazę „PDF to DOCX converter online” i wybierz jedną ze stron, która się pojawi. Na takiej witrynie trzeba dodać plik zapisany na komputerze, a następnie kliknąć „convert” lub „konwertuj”. Strona poprosi nas o wskazanie lokalizacji do zapisania pliku DOCX.

Co to jest IPS w monitorze?

0

Wybierasz laptopa i chcesz kupić model z idealnym monitorem? A może interesuje Cię zakup urządzenia mobilnego? Technologia produkcji ekranów do wszystkich przenośnych urządzeń jest podobna, dlatego też wiele oznaczeń w specyfikacji może się pokrywać. Jednym z często pojawiających się skrótów jest IPS.

Co to jest IPS w monitorze? Jak należy rozszyfrować ten skrót i kto powinien kupić monitor z IPS?

Co oznacza IPS?

Sam skrót IPS rozwijany jest jako In-Plane Switching. Nazwa ta niewiele mówi większości użytkowników, więc dodajmy, że chodzi o technologię wykonywania matrycy. W ekranach IPS ciekłe kryształy są ułożone równolegle do płaszczyzny ekranu, co sprawia, że obraz jest dobrze widoczny nie tylko dla osoby, która patrzy na monitor prostopadle. Zdarzyło Ci oglądać zdjęcia na starym laptopie lub tablecie z grupą znajomych? Co chwilę ktoś narzekał, że nie widzi obrazu, bo znikają kolory albo obraz się zniekształca w innych sposób? To właśnie brak technologii IPS.

Najprościej mówiąc, IPS w monitorze to technologia pozwalająca na uzyskanie doskonałych kątów widzenia. Niejednokrotnie producenci urządzeń chwalą się wynikami sięgającymi niemal 180 stopni, co jest oczywiście absurdem (no chyba, że ktoś lubi oglądać film, patrzą na ekran całkiem z boku). Sama poprawa kątów widzenia jest jednak bardzo dobrze widoczna. Na monitor z ekranem IPS można patrzeć z na wprost, z boku, z góry, z dołu… Obraz zawsze będzie wyglądał dość dobrze.

Naturalnie monitory z IPS mogą się między sobą różnić. Jeden model będzie miał lepsze katy widzenia od innego. Jednak mając świadomość tego, czym jest IPS w monitorze warto stawiać na tę technologię, bo szansa, że Twój wyświetlacz będzie wygodniejszy w użyciu jest dużo większa niż przy wykorzystaniu starych matryc TN lub TFT.

Uczciwie trzeba dodać, że obie wymienione technologie starszego typu też dają czasem dobre rezultaty, jeśli chodzi o kąty widzenia. Nie musisz więc od razu rezygnować z laptopa, jeżeli nie będzie miał monitora z IPS. Z tym że w takim wypadku warto dobrze przyjrzeć się testom i poszukać informacji na temat kątów. IPS to praktycznie gwarancja dobrych kątów widzenia. W przypadku ekranów TFT oraz TN satysfakcjonujące kąty zdarzają się znacznie rzadziej.

Dla kogo monitor z matrycą IPS?

Monitor z ekranem IPS przyda się w zdecydowanej większości zastosowań. Wymieńmy tylko kilka przykładów, kiedy matryca tego rodzaju jest szczególnie praktyczna:

  • Wspólne oglądanie filmu ze znajomymi lub z rodziną – każdy może wygodnie obserwować film, niezależnie od tego czy siedzi na brzegu kanapy czy na samym środku bezpośrednio przed monitorem.
  • Pokazywanie klientowi lub znajomych prezentacji, obrazów i każdej innej treści na ekranie tableta czy telefonu – wyświetlacz IPS sprawi, że nie będziesz musiał lawirować mobilnym sprzętem tak, by każdy widział, co jest wyświetlane.
  • Korzystanie ze sprzętu przez dłuższy czas – gdy oglądasz trzygodzinny film albo grasz w grę, musisz co jakiś czas zmienić pozycję na krześle czy kanapie. Co daje ekran z IPS w takiej sytuacji? To, że nie będziesz musiał co chwilę przestawiać urządzenia razem z Tobą, tak, żeby cały obraz był dobrze widoczny po zmianie kąta patrzenia.
  • Podczas profesjonalnej lub amatorskiej pracy z grafiką. Dobre kąty widzenia pozwalają na wierniejsze odzwierciedlanie kolorów na całej powierzchni ekranu.

Monitor z IPS dla graczy?

Wiemy już co to jest IPS w monitorze i kiedy się przydaje. Ale czy są sytuacje, w których lepiej wybrać inny typ matrycy? Tak. Podobnie, jak w wielu kwestiach, nieco inaczej wyglądają zalecenia dla zawodowych graczy. Jeżeli na co dzień grywasz w Skyrima czy Wiedźmina, IPS będzie dobrym wyborem. Natomiast okaże się nienajlepszym rozwiązaniem, gdy postanowisz trenować do zawodów w CS-a albo masz zamiar dużo grać w inną grę, w której refleks to podstawa.

Niestety monitory z IPS charakteryzują się nieco wolniejszym czasem reakcji, a do tego, gdy na ekranie dużo się dzieje, może pojawić się efekt smużenia. W związku z tym, zawodowym i ambitnym gamerom polecamy raczej ekrany TN.

3 sposoby na uratowanie zamoczonego telefonu komórkowego

0

Coraz więcej telefonów jest odpornych na deszcz, ale tylko niewielka część urządzeń ma obudowy dość szczelne, by przetrwać zanurzenie w wodzie. A do takiego zdarzenia może dojść, gdy postanowisz odebrać połączenie w wannie lub znajomi w ramach żartu wrzucą Cię z pomostu do jeziora… ze smartfonem w kieszeni. Co robić w takiej sytuacji? Poniżej przedstawiamy 3 sposoby na uratowanie zamoczonego telefonu komórkowego.

Jak najszybciej wyjmij baterię

Pierwszym krokiem w przypadku zamoczenia sprzętu elektronicznego powinno być zawsze odcięcie źródła zasilania. Jeżeli jakimś sposobem zalałeś telefon podłączony akurat do gniazda sieciowego, jak najszybciej wyciągnij złącze ładowarki, uważając, by nie dotykać mokrych elementów. Jeżeli telefon działał na baterii, koniecznie szybko ją wyciągnij. To nic, że telefon jest włączony. Smartfony zwykle wyłączają się dość długo, a nie masz czasu do stracenia. Prędko zdejmij obudowę i wyciągnij baterię. Jeśli Twój telefon ma obudowę montowaną na stałe i baterii nie da się wyciągnąć, szybko wyłącz telefon.

Następnie z zalanego telefonu trzeba również jak najszybciej wyciągnąć kartę SIM. Zapewne to właśnie na niej przechowujesz mnóstwo cennych informacji, więc nawet jeśli telefon nie przetrwa tej sytuacji, karta będzie zachowana.

Mogło się też zdarzyć, że zalałeś wyłączony telefon lub nie masz pewności czy woda dostała się do obudowy. W przypadku takiego podejrzenia, lepiej wyjąć baterię i działać tak, jakby telefon był zalany. Najgorsze co możesz zrobić, a co niestety się zdarza wielu użytkownikom, to włączenie urządzenia, by sprawdzić, czy wszystko jest w porządku. Niestety nie jest to sposób na uratowanie zalanego telefonu, ale metoda na… zniszczenie sprzętu. Tak naprawdę dopiero wtedy telefon może zostać trwale uszkodzony.

Suszenie telefonu w misce ryżu

Wyłączone i rozmontowane urządzenie musi wyschnąć. W tym celu możesz po prostu nie używać telefon przez 1-2 dni, a najlepiej nawet tydzień, by mieć pewność, że cała woda wyparowała. Jeżeli masz inny aparat, na przykład starszego smartfona, wykorzystaj go przez jakiś czas. Im dłużej poczekasz, tym większa szansa, że w urządzeniu nie została ani kropla wody.

Proces wysychania możesz też skutecznie przyspieszyć. Włóż telefon do miski wypełnionej… ryżem. Oczywiście suchym, nie ugotowanym. Ryż znakomicie chłonie wodę i jest znakomitym sposobem na osuszenie telefonu. Zamiast ryżu możesz też wykorzystać inne substancje chłonące wodę. Znakomicie nadają się do tego torebki z żelem krzemowym. To produkty dodawane do obuwia, których zadaniem jest wchłanianie wilgoci. Nic nie stoi na przeszkodzie, by mogły Ci pomóc w uratowaniu telefonu.

Wysuszenie zalanego telefonu suszarką

To pierwsza myśl, jaka przychodzi do głowy wielu użytkownikom. Pomysł, by nakierować strumień powietrzna na zalany telefon wcale nie jest zły. Jednak wykorzystując ten sposób na uratowanie zamoczonego telefonu pamiętaj, że powietrze powinno być chłodne. Ogrzewanie delikatnego urządzenia, zwłaszcza jego podzespołów, które normalnie są schowane pod obudową, może być również groźne jak woda. Przestaw suszarkę w tryb zimnego powietrza i dmuchaj aż woda wyparuje.

Zalany telefon a korozja

Twój telefon działa mimo tego, że właśnie wyciągnąłeś go z basenu albo wanny? Niestety nie znaczy to, że nie został zalany. Może się zdarzyć, że woda dostanie się do wrażliwych części i spowoduje spięcie dopiero po kilku godzinach. Dlatego najlepiej wykorzystać powyższe sposoby na uratowanie zamoczonego telefonu nawet, jeśli urządzenie działa prawidłowo.

Jest to ważne z jeszcze jednego powodu. Nawet jeśli nie dojdzie do spięcia, woda pod obudową doprowadzi do korozji, która znacznie skróci żywotność urządzenia. Wysuszenie smartfona i sprawne pozbycie się wody zmniejszy ryzyko, że podzespoły ulegną przyspieszonej degradacji.

Jak wybrać nazwę domeny internetowej?

0

Rejestracja domeny jest technicznie bardzo prosta, ale wymyślenie dobrej nazwy sprawia trudności nawet doświadczonym copywriterom. Wobec tego jak wybrać nazwę domeny internetowej? Czym powinien charakteryzować się idealny adres?

  1. Nazwa nie powinna być zbyt długa. Wielowyrazowe twory w rodzaju tanie-stoly-bankietowe-metalowe.pl odpadają. Nikt nie zapamięta takiej nazwy, a odnośniki będą wyglądały koszmarnie.
  2. Unikaj też skomplikowanych skrótów. Domena w rodzaju wgtp.com jest całkowicie niezapamiętywalna i nie wzbudza żadnych emocji.
  3. Dodaj wyraz powiązany z branżą. Dzięki temu strona będzie się łatwiej pozycjonować, adres od razu wskaże na charakter witryny, a zapamiętanie strony będzie łatwiejsze. To kryterium spełniają np. tanie-loty.pl. Po przeczytaniu nazwy od razu wiemy o co chodzi, a w dodatku mamy mocną frazę w tytule.
  4. Zapisz domenę i zobacz, jak adres wygląda. Estetyka i czytelność są bardzo ważne.
  5. Unikaj polskich znaków diakrytycznych. Istnieje możliwość rejestracji domen z „polskimi ogonkami”, ale internauci są przyzwyczajeni do ich pomijania. Nikomu nawet nie przyjdzie do głowy, by wpisać Twoją nazwę z literką „ś” lub „ą”.

Dodajmy, jeszcze jedną generalną zasadę, która podpowie Ci jak wybrać domenę na stronę internetową. Mianowicie: staraj się by nazwa była chwytliwa, łatwa do podyktowania i do zapamiętania. Łatwo możesz przetestować te aspekty na rodzinie i znajomych. Każ zapisać paru osobom podaną domenę i zobacz, czy zrobią to poprawnie. Zapytaj ich następnego dnia, czy pamiętają nazwę, a zyskasz dodatkowy feedback.

Gdy wybierasz nazwę domeny internetowej pamiętaj, by na bieżąco sprawdzać dostępność adresów, które przychodzą Ci do głowy. Wykorzystaj do tego narzędzie udostępniane przez rejestratorów domen. Możesz się naprawdę zdziwić, jak wiele interesujących i z pozoru nietypowych nazw jest dawno zajętych!

Jaką końcówkę domeny wybrać?

Na polskim rynku zdecydowanie królują domeny .com oraz .pl. Strony z takimi końcówkami wyglądają najbardziej profesjonalnie. Jeżeli działasz tylko na rynku polskim, najlepiej postawić na końcówkę .pl, natomiast przy działalności międzynarodowej dobrze sprawdza się wersja .com. Niektóre firmy działające na całym świecie mają strony wyłącznie pod domeną .com, ale dotyczy to przede wszystkim firm amerykańskich oraz dużych graczy, którzy przyciągają wielu klientów z różnych krajów.

Nazwa powinna być łatwa do zapamiętania

Gdy zastanawiasz się jak wybrać nazwę domeny i jaka końcówka będzie odpowiednia, weź pod uwagę jeszcze raz kwestię, o której wspomnieliśmy wcześniej – niedoskonałą pamięć odbiorców. Zdecydowana większość osób nie będzie sobie „zaśmiecać” pamięci Twoim pełnym adresem www. Jeżeli w głowach konsumentów utknie nazwa Twojej firmy – to już jest małe marketingowe zwycięstwo. Dobrze, by zaowocowało ono kolejnym sukcesem, tj. wizytą na Twojej stronie w poszukiwaniu produktów z Twojej branży. Jaki adres odruchowo wpisze 99% Polaków znających nazwę firmy? Oczywiście taki z końcówką .pl. Gdy pod nim klient nie znajdzie Twojej strony, będzie zmuszony do poszukiwań za pośrednictwem Google, a to niepotrzebne utrudnienia. Podsumowując: Twoim celem powinna być końcówka .pl.

W niektórych przypadkach warto zainteresować się innymi końcówkami, takimi jak .info, .tv, .org, czy .fm. Pierwsza z nich jest używana przez TVP dla stacji o nazwie TVP Info. Z kolei .tv doskonale nadaje się do lokalnej TV (choć, co ciekawe, jest to w rzeczywistości państwowa domena Tuvalu), a .fm idealnie pasuje do radia internetowego (to akurat domena Mikronezji).

Czasem można też wybrać nazwę domeny, która będzie stanowić kreatywną całość z końcówką. Oczywiście taki zabieg ma sens, gdy uda Ci się stworzyć chwytliwy, łatwy do zapamiętania adres. Interesującym przykładem takich działań jest strona Goo.gl – fonetycznie brzmi jak Google, a jednocześnie pasuje do narzędzia, które znajduje się na stronie, tj. pozwalającego na skracanie linków.

Jak bezpiecznie korzystać z Internetu?

0

Wyobrażasz sobie dzień bez Internetu? Nawet jeśli zdarza się, że przez całą dobę nie spojrzysz na Facebooka lub nie odwiedzisz żadnej strony www, wciąż korzystasz z sieci, choćby wtedy, gdy Twój telefon pobiera aktualizację oprogramowania. Internet jest naszą codziennością i dlatego trzeba używać go z głową. Na co dzień rozglądasz się na przejściu dla pieszych i nie zostawiasz portfela na stoliku w restauracji, kiedy idziesz do toalety. A jak bezpiecznie korzystać z Internetu? Przede wszystkim warto wyrobić sobie dobre odruchy, by Twoje dane, dobra osobiste i pieniądze były bezpieczne.

Zagrożenia w Internecie. Na co uważać?

Jest przynajmniej kilka rodzajów zagrożeń w sieci, na które trzeba uważać. Gdy myślisz o tym, co złego może się stać w Internecie, zapewne Twoja wyobraźnia w pierwszej kolejności podpowiada Ci uciekające pieniądze z konta bankowego. To właśnie kwestie finansowe sprawiają, że użytkownicy często zaczynają się interesować tym, jak bezpiecznie korzystać z Internetu – ważne, żeby nie zacząć działać po szkodzie.

Zawsze ustawiaj bezpieczne hasło

Zupełnie innym rodzajem zagrożenia jest naruszenie dóbr osobistych. Wiąże się z to z wszelkimi publikacjami na portalach społecznościowych czy na forach i blogach, gdzie podpisujesz się własnym imieniem i nazwiskiem. Ktoś może wykorzystać publikowane informacje przeciwko Tobie lub zdobyć dane osobowe, by namierzyć Cię „w realu”.

Trzecim typem zagrożenia jest uszkodzenie plików a nawet sprzętu komputerowego. Jeśli do systemu dostanie się wirus, może narobić wiele szkód w Twoich plikach prywatnych lub wykorzystywanych do celów zawodowych.

To tyle, jeśli chodzi o główne typy zagrożeń. A jak ich unikać, by bezpiecznie korzystać z Internetu?

Jak bezpiecznie korzystać z sieci?

Na szczęście jest kilka sprawdzonych sposób na to, by korzystanie z sieci nie wiązało się z generowaniem zagrożenia. Aby zminimalizować ryzyko stosuj się do następujących zasad:

  • Zawsze wymyślaj bezpieczne hasła. W idealnym scenariuszu warto mieć inne hasło wszystkich kont bankowych, pocztowych i społecznościowych, a każde z nich powinno składać się z możliwie dużej ilości znaków, a także kombinacji cyfr i znaków specjalnych. Stosuj bezpieczne hasła zwłaszcza w najważniejszych miejscach, takich jak bankowe konto internetowe. Nigdy nie używaj tego samego hasła do banku i na mniej istotnych kontach – np. na forach internetowych.
  • Jeżeli otrzymasz podejrzanego maila, nie otwieraj załączników. Samo otwarcie wiadomości nie spowoduje szkody, ale ściągnięcie i uruchomienie załącznika to otwarcie drogi do działania złośliwego oprogramowania. Jeśli masz wątpliwości czy mail jest wiarygodny, przyjrzyj się domenie. Oszuści często mają dziwne lub błędnie zapisane końcówki maili.
  • Dbaj o aktualne wersje oprogramowania. Aby bezpiecznie korzystać z Internetu musisz mieć zainstalowaną najnowszą wersję przeglądarki. Postaraj się też zawsze korzystać z najnowszych wersji wtyczek, takich jak Java czy FlashPlayer.
  • Nigdy nie wysyłaj i nie publikuj danych osobowych, jeżeli nie ma takiej potrzeby. Nie musisz na każdym forum podawać adresu i numeru telefonu.
  • Gdy pracujesz na komputerze, do którego dostęp ma wiele osób, najlepiej nie loguj się na portale społecznościowe i na konto bankowe. A jeżeli to zrobisz, zadbaj o to, by usunąć dane logowania oraz historię. Można to zrobić w ustawieniach każdej przeglądarki. Możesz też skorzystać z trybu incognito. Wówczas przeglądarka nie zapisze historii ani plików cookies po zamknięciu okna.
  • Jeżeli chcesz bezpiecznie korzystać z Internetu, musisz ściągać pliki wideo i audio oraz programy jedynie z legalnych źródeł. Hackerzy chętnie żerują na osobach, które wolą pirackie wersje oprogramowania.

Na koniec dodajmy jeszcze najbardziej oczywistą poradę: zawsze warto korzystać z oprogramowania antywirusowego. Na rynku nie brakuje dobrych, darmowych programów, takich jak Avast czy Avira. „Antywirusa” warto zainstalować także na telefonie lub tablecie. W sklepach z aplikacjami znajdziesz wersje mobilne tego typu programów, również dostępne w wersji bezpłatnej.

ZOBACZ TEŻ