Czym powinien charakteryzować się dobry system B2B?

Platforma B2B to nic innego jak dedykowany system informatyczny, skupiający
w jednym miejscu wszystkie procesy biznesowe między firmami a klientami, których może być maksymalnie kilkuset. Dzięki niemu możliwa jest automatyzacja i usprawnienie przebiegu sprzedaży, a więc i pozytywny wpływ na poziom sprzedaży. Jaki powinien być system B2B i jakie potrzeby powinien spełniać, aby móc określić go efektywnym?

Podstawowe funkcje i działanie systemu

Wdrażanie systemu najlepiej zacząć od analizy procesów, mocnych i słabych stron oraz określenia celów do osiągnięcia, w których ma pomóc platforma B2B. Trzeba pamiętać, że dotrze ona do różnych odbiorców, dlatego dobre przygotowanie i właściwa implementacja jest jednym z ważniejszych kroków na etapie projektowania. Wybierając system B2B należy dokładnie przemyśleć kwestię oprogramowania, które musi być skalowalne. Sam system może być stworzony od zera i oparty o własne potrzeby, możliwe jest też przystosowanie go do własnych oczekiwań, dzięki oprogramowaniom typu open source. Właściwie wybrane oprogramowanie będzie służyć wiele lat, co stanowi podstawę dobrego systemu B2B.

Automatyzacja procesów rozliczeniowych

Usprawnieniem pracy działów finansowych, księgowych czy administracyjnych mogą być zautomatyzowane procesy rozliczeniowe lub windykacyjne. Komfortowym rozwiązaniem może być przyspieszenie procesów związanych z zamówieniami, wysyłając kopie dokumentów zamówienia do pozostałych podmiotów. Kontrahent nie uregulował jeszcze zobowiązania lub zalega z opłatą? Często bywa tak, że powyższe działy przypominają o konieczności zapłaty, dlatego wprowadzenie wysyłania automatycznych informacji o zaległościach czy konieczności opłacenia zamówienia odciąży od czasochłonnych i powtarzalnych procesów, pozwalając zaoszczędzić cenny czas.

Cyfrowy obieg danych i dokumentów

Dobry system B2B to taki, w którym przepływ informacji jest nie tylko podstawą do zbudowania bazy lojalnych kontrahentów, ale także usprawni realizację procesów biznesowych. Zautomatyzowana wymiana danych takich jak ceny czy zapasy magazynowe oraz dokumentów handlowych zoptymalizuje procesy zachodzące między naszą firmą i partnerami, a także ograniczy błędy, którego źródłem mógł być czynnik ludzki. Efekt? Zwiększenie wydajności, większa kontrola działań i przede wszystkim usprawnienie realizacji procesów.

Zarządzanie relacjami z kontrahentami

System B2B powinien również umożliwiać tworzenie specjalnych ofert dla partnerów biznesowych, gdzie możliwy byłby podział na stałych klientów lub tych, którzy decydują się na większe zamówienie. Widoczność tego w systemie zdecydowanie ułatwia późniejsze negocjacje, które mogą okazać się korzystne dla obu stron.

To tylko niektóre z cech dobrego systemu B2B. Powyższe dają optymalizację procesów biznesowych i skrócenie czasu realizacji zamówień, wynikające z automatyzacji działań. Wydawać się może, że platformy e-commerce charakteryzują się podobnymi cechami, dlatego ważne, aby zbadać i wybrać funkcje, które potrzebne są właśnie Tobie.

Więcej o B2B możesz poczytać na tym blogu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here