Zadaniem ogólnie pojętego marketingu jest trafienie do odbiorcy z właściwym przekazem. Aby to osiągnąć, należy zacząć od zdefiniowania klienta, w tym jego potrzeb i zainteresowań. Aby uniknąć podstawowych błędów i nie wybierać masowego przekazu licząc, że dotrze on jednak do wybranej grupy docelowej, warto zainteresować się e-mail marketingiem.
Czym jest email marketing?
Mailing reklamowy to nic innego jak jedna z form marketingu bezpośredniego. Wykorzystuje ona do komunikacji pomiędzy nadawcą i odbiorcą pocztę elektroniczną. Głównym jej celem jest docelowa sprzedaż produktu i podtrzymanie stałej relacji z klientami. Najważniejszą cechą tej formy jest możliwość personalizacji przekazu. W emailingu można klientów podzielić na kilka grup i w takim schemacie wysłać do nich odpowiedni e-mail.
Zalety email marketing
Do zalet emailingu oprócz personalizaji można zaliczyć również:
- niskie koszty,
- duża skala korzystania (mogą z niego korzystać zarówno ogromne korporacje, jak i małe firmy),
- szybki przekaz,
- mierzalność-mailing reklamowy pozwala na zmierzenie skuteczności jego używania.
Cel stosowanie e-mail marketingu
Celem stosowania marketingu za pomocą poczty elektronicznej jest przede wszystkim informacja i promocja, za którą powinna iść zwiększona sprzedaż. Ponadto marketingowe e-maile bardzo często wykorzystuje się do badań marketingowych, umieszczając w ich treści link do ankiety.
E-mail marketing — programy
Jeśli już wiadomo, czym jest i jakie korzyści przynosi elektroniczny marketing, z pewnością wiele z was zadaje sobie pytanie: czy ja mam to wszystko robić ręcznie? Oczywiście, że nie! Chcąc wprowadzić do swojej firmy e-mail marketing, należy zainwestować w odpowiednie oprogramowanie.
Dzięki niemu użytkownicy mogą tworzyć i zarządzać bazami, w których są dane odbiorców oraz tworzyć odpowiednie segmenty na podstawie potrzeb klientów. Ponadto narzędzia te mogą być używane do dostosowywania i projektowania wiadomości e-mail. Pomagają w tym proste w obsłudze edytory wizualne, jak i istnieje możliwość skorzystania z gotowych szablonów tekstów. Dodatkowo niektóre programy mają możliwość integracji systemami e-commerce oraz narzędziami CRM. Dzięki takim połączeniom można zwiększyć zakres możliwości w dziedzinie segmentacji platformy mailingowej.
Wszystkie programy z kategorii mailowego marketingu muszą mieć wbudowaną możliwość tworzenie i wysyłania wiadomości, przechowywać oraz śledzić listy odbiorców, mieć własną biblioteczkę szablonów i zapewniać raportowanie.
Wśród najpopularniejszych programów można wymienić:
- GetResponse,
- FreshMail,
- ActiveCampaign,
- MailChimp.