Stworzenie i prowadzenia firmowego bloga to zdecydowanie dobry pomysł. Niezależnie od tego, czy założyłeś sklep internetowy czy działasz w sektorze usługowym, dodanie bloga może wyjść tylko na plus. Pytanie jak to zrobić poprawnie? Jak pisać bloga firmowego?
Wartościowe treści
Zacznijmy od tego, że blog powinien mieć realną wartość dla Twoich obecnych i potencjalnych klientów. Co to znaczy? Przede wszystkim to, że powinieneś publikować merytoryczne treści, które odpowiadają na pytania odbiorców, rozwiewają wątpliwości lub dostarczają nowych, ciekawych informacji. Nic nie stoi na przeszkodzie, by do artykułów wrzucić 2-3 linki do elementów własnej oferty, jednak uważaj, by nie zamienić tekstów w długie reklamy.
Jak pisać bloga firmowego? Możesz publikować porady, recenzje a nawet własne przemyślenia dotyczące branży, jeżeli masz doświadczenie i jesteś fachowcem. Staraj się, by blog kreował Cię jako eksperta i budował wiarygodność w oczach klientów. Nie bój się wspominać o negatywnych cechach niektórych swoich produktów – to oczywiste, że jeden komputer czy kosiarka nie nadają do wszystkich zadań. Wskaż wady i zalety poszczególnych elementów oferty. Podpowiedz, kiedy warto kupić dany produkt.
Dobrym pomysłem jest też wiązanie artykułów z produktami w stałych sekcjach na stronie. Niektóre sklepy pod produktami wyświetlają powiązane z nimi artykuły, a pod artykułami widać powiązane produkty. To nienachalne, a jednocześnie bardzo praktyczne rozwiązanie.
Dobre nagłówki – SEO
Skoro już włożysz tyle wysiłku w stworzenie wartościowego artykułu, dobrze byłoby zadbać również o to, aby Google doceniło Twój wysiłek i wyświetliło tekst wysoko na liście wyników wyszukiwania. Będzie to łatwiejsze, gdy oprócz odpowiedzi na pytanie o to, jak pisać bloga firmowego dowiesz się również jak formatować tekst. A więc:
- Ustaw odpowiednie nagłówki – tytuł powinien mieć znacznik h1 (najczęściej jest on ustawiany automatycznie po wklejeniu tytułu w pole Tytuł). Kolejne nagłówki to h2 oraz h3 itd. W tytule i nagłówkach warto zawszeć słowo kluczowe lub przynajmniej treści powiązane z tematem wpisu.
- Wyróżnij pogrubieniem najważniejsze treści i te, w których znajdują się frazy powiązane z tytułem (czyli np. w naszym wypadku: jak pisać bloga firmowego).
- Jeśli pasuje to do tekstu, warto dodać inne elementy, takie jak listy i wypunktowania.
Dobrze jest też uzupełnić tekst obrazami o w miarę dużej rozdzielczość (ale niekoniecznie 4k). Zdjęcia możesz dodatkowo podpisać – o ile nie koliduje to z formatowaniem i dobrze wygląda na stronie.
Interakcja z klientami
Pod każdym artykułem umieść przyciski do polubienia Twojego tekstu. Możesz też zachęcić do lajkowania w tekście. Dodatkowo przydadzą się przyciski i prośby o śledzenie fanpage’a na portalach społecznościowych. I vice versa – na koncie facebookowym wrzucaj linki do artykułów i zachęcaj do wizyty na stronie.
Podczas wrzucania odnośników na FB dodaj krótką „zajawkę”, która zmotywuje do czytania tekstu oraz jego komentowania. Swoje najlepsze artykuły możesz dodatkowo promować korzystając z płatnej reklamy na Facebooku.
Pytaj użytkowników o to, czego chcieliby się dowiedzieć w kolejnych wpisach. Odpowiadaj w komentarzach na zapytania dotyczące już opublikowanego artykułu. Wchodź w interakcję, a blog szybko zyska na popularności.
Kto powinien pisać bloga?
Artykuły warto pisać i dodawać nawet wtedy, gdy… nie masz na to czasu. Spróbuj zlecić to zadanie zewnętrznemu copywriterowi, który wie, jak pisać bloga firmowego. Niektóre kwestie mogą być trudne dla osoby, która nie miała styczności z daną branżą, ale dobry copywriter jest w stanie poświęcić dużo czasu na zapoznanie się z nowym zagadnieniem, by kompetentnie opracować temat.
Tytuły możesz też zaproponować samemu, by nadać blogowi właściwy kierunek. Warto na początek zlecić 1-2 teksty próbne. Jeżeli okażą się dobre, zamówisz większą ilość lub nawiążesz stałą współpracę.