Rejestracja domeny jest technicznie bardzo prosta, ale wymyślenie dobrej nazwy sprawia trudności nawet doświadczonym copywriterom. Wobec tego jak wybrać nazwę domeny internetowej? Czym powinien charakteryzować się idealny adres?
- Nazwa nie powinna być zbyt długa. Wielowyrazowe twory w rodzaju tanie-stoly-bankietowe-metalowe.pl odpadają. Nikt nie zapamięta takiej nazwy, a odnośniki będą wyglądały koszmarnie.
- Unikaj też skomplikowanych skrótów. Domena w rodzaju wgtp.com jest całkowicie niezapamiętywalna i nie wzbudza żadnych emocji.
- Dodaj wyraz powiązany z branżą. Dzięki temu strona będzie się łatwiej pozycjonować, adres od razu wskaże na charakter witryny, a zapamiętanie strony będzie łatwiejsze. To kryterium spełniają np. tanie-loty.pl. Po przeczytaniu nazwy od razu wiemy o co chodzi, a w dodatku mamy mocną frazę w tytule.
- Zapisz domenę i zobacz, jak adres wygląda. Estetyka i czytelność są bardzo ważne.
- Unikaj polskich znaków diakrytycznych. Istnieje możliwość rejestracji domen z „polskimi ogonkami”, ale internauci są przyzwyczajeni do ich pomijania. Nikomu nawet nie przyjdzie do głowy, by wpisać Twoją nazwę z literką „ś” lub „ą”.
Dodajmy, jeszcze jedną generalną zasadę, która podpowie Ci jak wybrać domenę na stronę internetową. Mianowicie: staraj się by nazwa była chwytliwa, łatwa do podyktowania i do zapamiętania. Łatwo możesz przetestować te aspekty na rodzinie i znajomych. Każ zapisać paru osobom podaną domenę i zobacz, czy zrobią to poprawnie. Zapytaj ich następnego dnia, czy pamiętają nazwę, a zyskasz dodatkowy feedback.
Gdy wybierasz nazwę domeny internetowej pamiętaj, by na bieżąco sprawdzać dostępność adresów, które przychodzą Ci do głowy. Wykorzystaj do tego narzędzie udostępniane przez rejestratorów domen. Możesz się naprawdę zdziwić, jak wiele interesujących i z pozoru nietypowych nazw jest dawno zajętych!
Jaką końcówkę domeny wybrać?
Na polskim rynku zdecydowanie królują domeny .com oraz .pl. Strony z takimi końcówkami wyglądają najbardziej profesjonalnie. Jeżeli działasz tylko na rynku polskim, najlepiej postawić na końcówkę .pl, natomiast przy działalności międzynarodowej dobrze sprawdza się wersja .com. Niektóre firmy działające na całym świecie mają strony wyłącznie pod domeną .com, ale dotyczy to przede wszystkim firm amerykańskich oraz dużych graczy, którzy przyciągają wielu klientów z różnych krajów.
Gdy zastanawiasz się jak wybrać nazwę domeny i jaka końcówka będzie odpowiednia, weź pod uwagę jeszcze raz kwestię, o której wspomnieliśmy wcześniej – niedoskonałą pamięć odbiorców. Zdecydowana większość osób nie będzie sobie „zaśmiecać” pamięci Twoim pełnym adresem www. Jeżeli w głowach konsumentów utknie nazwa Twojej firmy – to już jest małe marketingowe zwycięstwo. Dobrze, by zaowocowało ono kolejnym sukcesem, tj. wizytą na Twojej stronie w poszukiwaniu produktów z Twojej branży. Jaki adres odruchowo wpisze 99% Polaków znających nazwę firmy? Oczywiście taki z końcówką .pl. Gdy pod nim klient nie znajdzie Twojej strony, będzie zmuszony do poszukiwań za pośrednictwem Google, a to niepotrzebne utrudnienia. Podsumowując: Twoim celem powinna być końcówka .pl.
W niektórych przypadkach warto zainteresować się innymi końcówkami, takimi jak .info, .tv, .org, czy .fm. Pierwsza z nich jest używana przez TVP dla stacji o nazwie TVP Info. Z kolei .tv doskonale nadaje się do lokalnej TV (choć, co ciekawe, jest to w rzeczywistości państwowa domena Tuvalu), a .fm idealnie pasuje do radia internetowego (to akurat domena Mikronezji).
Czasem można też wybrać nazwę domeny, która będzie stanowić kreatywną całość z końcówką. Oczywiście taki zabieg ma sens, gdy uda Ci się stworzyć chwytliwy, łatwy do zapamiętania adres. Interesującym przykładem takich działań jest strona Goo.gl – fonetycznie brzmi jak Google, a jednocześnie pasuje do narzędzia, które znajduje się na stronie, tj. pozwalającego na skracanie linków.