Nie trzeba być specem od perswazji, by wiedzieć, że znajomość drugiego człowieka pozwala na łatwiejszą komunikację i skuteczniejsze przekonywanie. Dlatego powinieneś poznać swojego klienta – zastanowić się kim jest, jak działa i w jaki sposób można do niego trafić. Specjaliści od technik przekonywania dodaliby również, że warto tworzyć przekaz, który będzie sprawiał wrażenie, że jesteś podobny do swoich klientów. Każdy lubi przebywać w gronie osób zbliżonych do niego i ma do takich ludzi większe zaufanie. A więc w jaki sposób określić grupę docelową? Na co zwrócić uwagę?

Dane społeczno-demograficzne

Podstawowe elementy grupy docelowej to dane takie, jak wiek, płeć, miejsce zamieszkania. Zastanów się, do jakiego przedziału wiekowego należą Twoi odbiorcy. Czy są to dzieci, nastolatkowie, młodzi dorośli czy ludzie dojrzali albo seniorzy? Przeważającą grupę stanowią kobiety czy mężczyźni, a może obie płci mogą pojawić wśród klientów z równym prawdopodobieństwem? Gdzie mieszkają Twoi odbiorcy? Czy położenie geograficzne ma znaczenie? Czy jest to duże miasto, mniejsza miejscowość albo wieś?

Styl życia i potrzeby

Bardzo ważną częścią odpowiedzi na pytanie o to w jaki sposób określić grupę docelową jest również to, w jaki sposób żyje i czym zajmuje się Twój modelowy odbiorca.

Zastanów się nad tym, czy oferowane produkty trafiają raczej do ludzi po ślubie czy też do kawalerów i panien? A może do rodziców? W jaki sposób pracują Twoi odbiorcy? Czy są to raczej niezależni biznesmeni czy może pracownicy korporacji? Ile zarabiają i na co chętnie wydają pieniądze. Co ma dla nich największe znaczenie? W jaki sposób spędzają wolny czas? Z jakich środków komunikacji korzystają?

Pomyśl również nad potrzebami Twoich odbiorców. Czy szukają raczej ekskluzywnych produktów, które pozwolą im się wyróżnić, czy też zależy im na dobrym stosunku ceny do jakości? Szukają przygód i nowych doznań czy przede wszystkim bezpieczeństwa i spokojnych chwil w rodzinnym gronie?

Powiązania z innymi produktami

W jaki sposób określić grupę docelową? Warto zastanowić się również nad tym, z jakich narzędzi i środków przekazu korzysta potencjalny odbiorca. Czy są duże portale branżowe, które prawdopodobnie regularnie czyta? A może warto zainteresować się serwisem społecznościowym najmodniejszym w grupie wiekowej, do której chcesz trafić?

Dzięki temu łatwiej nawiążesz kontakt z odbiorcą. Znajdziesz się tam, gdzie bywa Twój potencjalny klient.

Po co określać grupę docelową?

Wiesz już w jaki sposób określić grupę docelową, ale na koniec zastanówmy się również dlaczego jest to tak ważne i kiedy może się przydać? Najczęściej target opisywany jest na początku kampanii reklamowej. Dzięki temu możesz dokładnie zaplanować kolejne etapy i wiesz, jak sformułować komunikat, by trafić do odpowiedniego odbiorcy. W końcu inny tekst i obraz przemówią do statecznego emeryta, a inny do codziennie imprezującego dwudziestolatka. Odpowiedź na pytanie w jaki sposób określić grupę docelową może okazać Ci się zbędna, gdy sam prowadzisz działania marketingowe swojego biznesu i masz jakieś stałe wyobrażenie targetu. Weź jednak pod uwagę to, że ściśle określona grupa pozwoli Ci na bardziej konsekwentną realizację planu, a do tego może się przydać, gdy postanowisz skorzystać z usług zewnętrznej agencji reklamowej lub będziesz chciał zlecić opisy produktów copywriterowi.

W dodatku opisanie grupy docelowej pomaga w ujednoliceniu samego sklepu czy strony firmowej. Osoby projektujące stronę będą wiedziały, jak dobrać kolorystykę, styl, a nawet sposób korzystania z Twojej witryny, gdy przedstawisz jasno określoną grupę docelową. Konsekwentnie realizowana komunikacja z klientem jest kluczem do wyższej sprzedaży.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here